Pedagogisk idé
Pedagogiska aktiviteter på museet ska väcka tankar, nyfikenhet och intresse. Det material som museet tillgängliggör ska vara användbart, intresseväckande och ge möjlighet till fördjupning. Materialet ska i så hög grad som möjligt vara fritt att använda. Studiematerial ska tydligt kopplas mot skolans kurs- och ämnesplaner.
Koppling till skolans kurs- och ämnesplaner
Det studiematerial som museet lägger ut ska kopplas mot skolans kurs- och ämnesplaner.
När det finns möjlighet används länkar.
Ge möjlighet till fördjupning
Det material som museet publicerar i form av texter och bilder ska ge möjlighet till fördjupning. Medicinhistoriska museet arbetar med eget material i form av texter och föremålsbilder, med material från andra institutioner och med material som publiceras via öppna databaser. Där det är möjlig används länkar.
Källor
Materialet ska komma från trovärdiga källor. Medicinhistoriska museet ska sträva efter att i så hög grad som möjligt redovisa källor, dels genom källhänvisningar dels genom att länka till källmaterial. Genom att länka till källmaterial ges möjlighet att kontrollera trovärdigheten och möjlighet till fördjupning.
Ge möjlighet till vidareanvändning
Materialet ska vara fritt att använda och i så hög grad så möjligt märkas upp med en Creative commons märkning (CC). Material utan upphovsrätt märks med Public Domain.