Lärarhandledning

Grundläggande för det material som läggs ut från Medicinhistoriska museet är att litteraturen och källmaterialet ska vara tillgängligt digitalt och att bilder och fotografier ska vara fria att använda.

Både i ”Fattigvårdens historia” och i ”Psykiatrins historia” används Beata Losmans ”Förvaltningshistorik” (1998) som litteratur. Även om avsnitten är korta så är språket avancerat. Elever som inte har en mycket god läs- och ordförståelse kan ha problem att ta sig igenom vissa passager och ord i ”Förvaltningshistorik”. Gå gärna igenom textdelarna gemensamt eller lär ut lästeknik för att få ut den information som behövs från texterna. Det kan även vara en bra idé att du som lärare ringar in de passager i Losmans textavsnitt som är relevanta för eleverna för att undvika att de fastnar i delar med många svåra och meningar.

Museets youtubefilmer har ett enklare språk, samtliga filmer är dessutom textade (svenska). Låt gärna eleverna se filmerna först för att få en introduktion till ämnet innan de läser de språkligt mer avancerade texterna.

Lästips för dig som är lärare:

Björnsson, Anders ”Från gästrätt till fattigvård” (2001) ur Populär Historia

Hörngren, Lena ”Från fattigvård till valfrihet: Utvecklingen av vård och omsorg om äldre” (2011) Rapport från Sveriges kommuner och landsting (SKL)

Edebalk, Per-Gunnar ”Folkpension och åldringsvård – om svensk socialpolitik 1903-1950” (2003)

Fattigdom i folkhemmet  – från socialbidrag till självförsörjning, IFAU-rapport 2009:4 (sida 5-9)