Ur grundskolans syfte att i historia:
Ställa frågor till historiska källor samt att tolka, kritiskt granska och värdera dessa, samt förmåga att reflektera över hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften
I årskurs 7–9
Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor
Ur gymnasieskolans syfte att i ämnet historia utveckla:
Förmåga att söka, granska, tolka och värdera källor utifrån källkritiska metoder och presentera resultatet med varierande uttrycksformer
Ur det centrala innehållet i Historia 1 a och b
Kritisk granskning, tolkning och användning av olika slags källmaterial, i digital och annan form, utifrån källkritiska kriterier och metoder
Ur det centrala innehållet i Historia 2 a och b
Granskningar och tolkningar av historiskt källmaterial, till exempel arkivmaterial, pressmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av historiska frågeställningar
Gymnasieskolans syfte att i samhällskunskap utveckla:
Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet
Ur det centrala innehållet i samhällskunskap 1b:
Källkritik. Metoder för att söka, kritiskt granska, värdera och bearbeta information från källor i digital och annan form