Lärarhandledning

Innan eleverna gör uppgifterna är bra att hålla en muntlig genomgång av källor och källkritik, detta gäller särskilt inför uppgift 2 som kräver förkunskaper. Titta igenom länkarna nedan för mer material:

Guide för källkritik för lärare - Skolverket

Källkritik-pa-internet.pdf (internetstiftelsen.se)

Källkritik - Myndigheten för psykologiskt försvar (mpf.se)

Arbetet med uppgift 1 ger eleven ett grundläggande sätt att tänka kring urval av källor, vilka källor som är relevanta och i vilken grad de går att lita på.  Erfarenheterna från uppgift 1 är bra att ha med sig när eleven jobbar med uppgift 2.

För att kunna genomföra uppgift 2 behöver eleverna känna till grunderna i historisk källkritik och begrepp som äkthet, närhet, beroende, tendens. Eleverna behöver också känna till olika typer av källmaterial.

Använd gärna den inledande texten i uppgift 2 som utgångspunkt för en genomgång innan eleverna börjar jobba med uppgiften. Låt sedan eleverna använda textdelen som stöd under tiden de arbetar med uppgift 2.

Genom att använda sig av Medicinhistoriska kartans käll- och litteraturlista är det möjligt att botanisera i olika former av databaser som innehåller historiska kartor, ritningar, fotografier, föremål, protokoll, med mera. Utifrån dessa går det att göra fördjupande arbeten med hjälp av det digitala källmaterialet.

Ett förslag på en uppgift är att låta eleverna förbereda en historisk undersökning genom att göra ett urval av källor och formulera syftet och frågeställningen. Det är inte nödvändigt att göra själva undersökningen. Uppgiften består i att lära sig att hantera källor, syfte och frågeställning. Ta gärna kontakt med lokala arkivinstitutioner och låt eleverna komma i kontakt med källmaterial i original.

Lästips för dig som är lärare: